Bywa, że dzieci boją się całkiem realnych zagrożeń: burzy, zwierząt. W dużej mierze od nas zależy, czy zapewnimy dziecku poczucie bezpieczeństwa. Wystarczy powiedzieć: "Jesteś bezpieczny, bo ja jestem z tobą", "Ten dom ma piorunochron". Jednak większość dziecięcych lęków ma inny charakter.

Czterolatek zaczyna zdawać sobie sprawę z tego, że świat jest ogromny i bardzo skomplikowany, a on mały i nieporadny. W sytuacjach, gdy dziecku brakuje wiedzy zaczyna wkraczać wyobraźnia, a ta na ogół produkuje obrazy bardziej przerażające od wszystkiego, co naprawdę mogłoby się wydarzyć. Żeby oswoić lęki, dobrze jest rozmawiać z dzieckiem przed każdym nowym doświadczeniem - nie tylko przed pierwszym dniem w przedszkolu, ale także przed odwiedzinami u nowych znajomych, czy wizytą w kinie. Im więcej informacji, tym mniej lęku. Na ogół dziecko samo wyrasta ze swoich leków. Jeśli jednak problem utrzymuje się dłużej niż kilka tygodni, powinniśmy mu pomóc w przezwyciężaniu strachu.

ZŁE SNY

Ich przyczyną może być oglądany tuż przed snem przerażający film, wysłuchana bajka, czy cały emocjonujący, pełen wrażeń dzień. Jeśli złe sny pojawiają się sporadycznie, nie ma powodów do niepokoju. To normalna reakcja, której można zapobiegać jedynie przez oszczędzanie dziecku zbyt silnych przeżyć.

Jak możemy pomóc:

- jeśli dziecko budzi się z płaczem w środku nocy, przytul je, pociesz zapewnij, że to był tylko sen, że nic mu nie grozi. Zostań z nim, aż spokojnie zaśnie,

- uporczywie powtarzające się lęki nocne mogą świadczyć o tym, że dziecko coś dręczy, w takiej sytuacji spróbuj dociec, co niepokoi twoje dziecko.

CIEMNOŚĆ

Kiedy gaśnie światło, dziecko ma wrażenie, że świat rozpływa się w niebycie. Dobrze znany pokój, zabawki, a przede wszystkim rodzice. Czy może być coś straszliwszego? Na dodatek w ciemnościach dziecko traci orientację, boi się poruszyć jest jak sparaliżowane.

Jak możemy pomóc:

- największe ciemności uciekają nawet od najmniejszej lampki, zostaw małe światełko choćby na całą noc,

- wprowadź rytuały - kąpiel, czytanie bajki, przytulenie przed snem, pozwalają pozbyć się napięcia,- zapewnij dziecko, że będziesz

w sąsiednim pokoju. Uchyl drzwi, żeby słyszało dobrze znane kojące odgłosy dochodzące z domu.

ODWAGA W "PIGUŁCE"

- traktuj lęk poważnie nawet, jeśli wydaje ci się zupełnie irracjonalny,

- spróbuj zrozumieć, czego dziecko się boi, rozmawiaj z nim, masz szanse dowiedzenia się, co je tak bardzo niepokoi,

- pomóż dziecku stawić czoło temu, co je przeraża. Rób to stopniowo, pozwól mu zbliżać się do celu małymi krokami,
- nie strasz, nie używaj gróźb, staraj się nie krzyczeć,

- uważaj na to, co mówisz przy dziecku, nie karm jego wyobraźni horrorami z pierwszych stron gazet,

- czytaj bajki, w których występują strachy i duchy - pozwalają oswoić lęki, nazwać je, zrozumieć, a czasem poznać z całkiem innej zabawnej strony,
- staraj się żeby wasz dom funkcjonował w stałym, znanym dziecku rytmie

- zachęcaj malucha do uprawiania sportów - one oswajają z niebezpieczeństwem

- dawkuj oglądanie telewizji, wybieraj tylko te programy, które na pewno nadają się dla małych dzieci.

opracowała G. Skrzypska